Obec Třebešice
Třebešiceu Čáslavi

Nahlížení do matričních knih a sbírek listin

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Nahlížení do matričních knih a sbírek listin

4. Základní informace k životní situaci

Do matričních knih se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí fyzických osob, ke kterým došlo v České republice, a narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině; dále se do matričních knih zapisují další skutečnosti, jimiž se tyto zápisy mění a doplňují.
Z provedených zápisů se vydávají matriční doklady (rodný, oddací a úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství), které obsahují údaje o skutečnostech zapsaných v matriční knize podle stavu ke dni jeho vydání.
Oprávněná osoba se může nahlédnutím do matriční knihy seznámit se všemi údaji zapsanými v matriční knize (tj. včetně dodatečných záznamů a oprav).
Dále je možné nahlédnout do sbírek listin a činit z nich výpisy za přítomnosti matrikáře; sbírku listin vede matriční úřad pro knihu narození, knihu manželství, knihu registrovaného partnerství a knihu úmrtí za každý kalendářní rok samostatně.
Sbírku listin tvoří listiny, které slouží jako podklad pro matriční zápis, jeho změnu či opravu.
Z matričních knih či sbírek listin je možné učinit i doslovný výpis, který je možné pořídit i fotokopií matričního zápisu.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Matriční úřad povolí nahlédnutí do matriční knihy či sbírky listin:
  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům těchto osob,
  • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.
V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení; pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení, může osvojenec nahlédnout do zápisu až po nabytí svéprávnosti.
Do zápisu narození dítěte, jehož matka požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem, může nahlédnout pouze matka dítěte a po dovršení 12 let i dítě.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

S účinností od 1. ledna 2014 (podle ustanovení § 25b zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů) matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.
Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958 a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Podáním žádosti u příslušného úřadu.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Žadatel navštíví matriční úřad, který vede matriční knihu, do níž chce nahlédnout.
Jde-li o nahlížení do sbírky listin, která již byla předána matričním úřadem příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo krajskému úřadu, obrátí se žadatel na tento úřad.
V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, do které chce žadatel nahlédnout, popř. na který obecní úřad obce s rozšířenou působností či krajský úřad se obrátit ve věci nahlížení do sbírky listin, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na příslušném úřadu je třeba předložit:

  • žádost o povolení nahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin,
  • průkaz totožnosti,
  • doklady, kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho nebo členů jeho rodiny, příp. jeho sourozenců,
  • doklad, kterým fyzická osoba prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků,
  • plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Při nahlédnutí do matriční knihy nebo sbírky listin se za každou matriční událost uhradí správní poplatek 20 Kč.
Za doslovný výpis z matričních knih formou fotokopie matričního zápisu se hradí správní poplatek 15 Kč za první stránku, a 5 Kč za každou i započatou stránku, je-li kopie pořizována na kopírovacím zařízení nebo na tiskárně počítače.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti o povolení nahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 60 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí o zamítnutí povolení nahlédnout do matriční knihy nebo sbírky listin je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení.
Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

 

22. Další informace

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo vnitra - odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství a matrik

26. Kontaktní osoba

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

03.03.2014

28. Popis byl naposledy aktualizován

03.03.2014

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

 

Obecní úřad

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Jízdní řády Třebešice

Svátek

Svátek má Ambrož, Benjamín

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Mezinárodní den civilního letectva

Zítra má svátek Květoslava

Aktuální počasí

dnes, sobota 7. 12. 2024
déšť se sněhem 5 °C 2 °C
neděle 8. 12. mírné sněžení 3/1 °C
pondělí 9. 12. zataženo 4/0 °C
úterý 10. 12. slabý déšť 3/0 °C

Odkazy

www.khprace.cz

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:2
DNES:166
TÝDEN:1475
CELKEM:778225

Partneři, svazky a projekty

Obec Třebešice

Kontakt

Třebešice 63, 286 01 Čáslav, Okres Kutná Hora
Telefon: +420 327 377 219, E-mail: obec@trebesice.cz
Datová schránka: k6cbg64

IČO: 00640298

Rezervace sportovního zázemí

Zřizovatelem a majitelem víceúčelového hřiště s umělou trávou JUTAgrass a sportovním zázemím, včetně společenské místnosti, je Obec Třebešice.

pro případnou rezervaci sportoviště můžete využít rezervační systém:

Rezervační systém 

hřiště